Tuesday, August 7, 2012

erti REDHA...

Assalamualaikum..

apa kbr sume kwn2?moge sihat slalu dan sntiase drhmati Allah...arini sy sj nk share ttg redha...kita di dunia x sunyi dgn mghadapi plbgai ujian dan dugaan...dan inilah juga utk mmbuktikan kkuatan cinta dan ketaatan pdNYA...tp kdgkala tu pernah juge kita rse putus asa kan bile ssuatu dugaan menimpa pd kita...sy mngaku sy pernah juge rse sbgitu...sbnrnye stiap yg brlaku tu ade hikmah di sbliknya dan tiada satu pun perkara yg brlaku tu adalah sj2...sume tu ade hikmah di sbaliknya dan Allah swt yg mngetahui hikmah dan rhsia itu...

pd definisi scra umunya,redha ini bermaksud...

..sifat lapang hati ketika menerima ssuatu ketetapan drp Allah dgn bsgka baik thadap sgala aturan drpNYA,skalipun ia brtentangan dgn khndak dan keinginan..

Allah SWT juga berfirman:

"Balasan mereka d sisi Tuhan mereka ialah syurga 'Adn yg mngalir d bwhnya bberapa sungai dan mereka kekal d dalamnya. Allah mredhai mereka dan mereka juga redha (srta bsyukur) akn nikmat pemberian drpNYA. Balasan yg dmikian itu adlh utk org yg takut (mlggar perintah Tuhannya)" (Surah al-Bayyinah 98:8)

tetapi sy sgt tersntuh apbila tbace mengenai kisah Bilal bin Rabah pd saat kmatiannya. Sheikh Abdul Qadir Isa mnukilkan sifat redha beliau. Bilal bin Rabah berkata:

"Sesungguhnya, aku sgt bahagia skrg! Esok aku akn brtemu dgn kekasihku dan org yg kucintai, Rasulullah dan para shbt yg tlh mndahuluiku!"

selain itu, renungilah juge kisah ini iaitu ktika kaki Urwah bin al-Zubair dpotong dan anak yg pling dsyanginya meninggal dunia pd mlm yg sama. Urwah bin al-Zubair berkata:

"Ya Allah, hnya bgMu sgla pujian. Aku mmpunyai 7 org anak dan Engkau tlh mngmbil satu drp mereka dan aku msih mmpunyai 6 org anak. Aku mmpunyai 2 tgn dan  2 kaki, lalu Engkau hnya mngambil satu drpnya dan meninggalkan bgku 3 anggota. Sekalipun Engkau mngambilnya, aku sdr bhwa Engkau jualah yg mengurniaknnya dan skiranya aku ditimpa ujian, aku tetap yakin bhwa Engkau jualah pnyembuh bgku"

Subhanallah! bgitu kuat dan teguhnya kyakinan dan redha beliau pd Allah...rse krdil dri ini dan malu...kita ditimpa sikit ujian,mulalah terus rse putus asa dan ada juge mnyatakan 'knapalah nsib aku mcm ni?'..ada yg mnyalahkan tkdir...

Bukankah Allah tidak pernah mnzalimi hmba2NYA? Jgnlah kita hnya meminta-minta kpdNYA sdgkan hati tidak pernah redha thadap ujian yg dtg drpNYA...

buat kwn2 dan diri sy juge,marilah kita same2 renungkan..stiap ape yg ditentukan oleh Allah itu tntu de hikmah dsbaliknya dan baik utk kita...ssungguhnya DIA lah yg Maha Mengetahui sgalenye dan DIA mengetahui ssuatu yg baik utk dri kita...

***bnyak dpetik drp artikel mjalah Solusi: isu 44 yg brtajuk Zahirkan Redhamu kepada Allah drp saudara Rashidy Jamil al-Rashid***

1 comment:

  1. Salam. kata2 yg bermakna. semoga sy redha dgn ketentuan Allah. perit tp kena terima. Ada yg lebeh baik Allah tentukan.

    ReplyDelete