Sunday, January 31, 2010

ade ape dgn komuter...~~

bgai sardinn..perumpaan utk komuter..huhu..
sy pegi plaza rakyt tghari tdi utk bli tket pulg ke
kmpung...(xsabo nye nak balik..*_*)
sy pegi ngn erni...mule2 brtolk dr hostel kul
11 pg gtu..ingt nak gi trus,nk cucuk duit dlu..
mule2 pegi ke SHELL,nk cucuk duit cimb kat sne..
tp krosakan tknikal..hu3..
try yg ATM sblh pun,krosakan tknikal..
pegi ke bank islam pun krosakan tknikal....
trpkse kmi gi ke kmpus,kat pusanika...
yg kat bhgian luar juge xdpt kuar duit...
tp syukurlah...........kat tingkat bwh bley kuar duit.. =)
mase tu,dh pkul 12 tghari..kmi pun ke hentian kajang dlu..
nak tgk tiket yg menarik ati ke ipoh..heeee :p
tp xde yg trtarik pun....kmi pun cepat2 ke stesen komuter..
wahhh,bgitu ramai org...bratur pjg tu..tu pun diskus ngn erni dlu leh
ke gi dlm ramai org cmtu...tp kami ambil kputusan utk pegi
juge sbb dah alang2 dtg kat cni kannn :)
rmai sngguh org,lgpun ari ujung mgu..rmai org naik komuter...
bhimpit2 lah dlm komuter..bgaikan sardin....
mjurlah erni,dpt tahan tdi hingga ke bndr tasik selatan...
die hampir nak muntah n pitam..syukur tiade ape2..Alhamdulillah =)
kmudian bile smpai di bndr tasik sltan,kmi ke plaza rkyt,naik LRT..
Alhamdulillah,xramai sgt dlm LRT...kmi bli tket... (^_^)
sy balik 13hb pkul 10.30 pg..erni balik 10hb,sbb ade interview ptd...
hu3...xdpt nak balik same ngn erni... =(
ape2pun,gudluck yek erni..do ur best!!!
xsabarnye,nk balik...rindu kat sume d kmpung...
the moral is....klo bley kuar naik komuter jgn tghari di ujung mgu..
n........klo bley jgn naik komuter lah..ahaha.. :p
tlg angkat tgn sape tau,cara len xnak naik komuter..........
tnpa naik keta,moto.........mybe bas is ok...but
i dunno which one the bus is?so curious i am... heeee :p

..Alhamdulillah..~~

salam

pa kbr kwn2?lme sy xtulis blog ni..hu3
agak bz mulai mgu nie..
syukur sgt2 arini,Alhamdulillah ya ALLAH (^_^)
sbb akhirnye dpt juge sy pohon ptptn..
tp xtntu lg dpt..hu3..
mudh2an,ALLAH mkbulkan agar dpt..Amin.. =)
dr klmarin sy isi borg scara online..
sush benar,bahagian butir kelayakan nak kuar..
hu3..rse nak nangis ptg tdi,sbb xdpt buke dr kelmrin..sbb 30/1 adalah
tarikh terakhir..mksudnye,yg sy isi ptg tdi adalah yg trakhir..
kul12am tdi mybe sudah dtutup..
terima ksih pd erni,sbb bg pinjmkan laptop nye..
gune laptop erni utk buke page tu..tq sesgt.. =)
trima ksih juge pd rumate sy,kak maa'...sbb pinjmkn
sy laptop nye utk buke page tu ptg tdi...tima ksih xtrhingga pd erni
dan kak maa'.. (^_^)
syukur sgt2,Alhamdulillah,slesai sgalanye ptptn....
mudh2an,kte berdua dpt ya erni...
ALHAMDULILLAH ..............

Sunday, January 24, 2010

...malasnyeee.. =(

salam

xtau knape arini rse mls..hu3..
assign ade,tp xsiapkan lg.. :(
mge dkuatkn smgt utk wat sgala urusan dan
dpermudhkn,ya Allah.. =)
k,sy nak gi wat assign..dpt smgt stlh tulis blog..
cewaahhh... :p
tgk2 duk ralik kat tenet...
tenet addiction!!!! =(
k,kwn2...slmt wat assign..mge dprmudhkn sgala
urusan dan sntiase dlm lindungnNYA...
tke care (^_^)

Saturday, January 23, 2010

~imam Al-Syafie...

Imam al-Syafi`e lahir di Gaza, Palestin pada tahun 150H/767M. Nama sebenarnya ialah Muhammad bin Idris al-Syafi‘e. Beliau mempunyai pertalian darah Quraish dan hidup tanpa sempat melihat ayahnya. Pada umur 10 tahun ibunya membawanya ke Mekah untuk ibadah Haji dan selepas itu beliau tetap berada di sana menuntut ilmu. Di Mekah al-Syafi‘e memulakan perguruannya kepada Muslim bin Khalid al-Zanji, mufti Kota Mekah ketika itu.

Suasana ini memberikan kelebihan yang penting bagi al-Syafi‘e, iaitu beliau berkesempatan untuk belajar dan membanding antara dua ajaran Islam, iaitu ajaran Malik bin Anas dan ajaran Abu Hanifah. Kitab ilmu yang paling terkemuka pada ketika itu ialah al-Muwattha' karangan Malik bin Anas dan al-Syafi‘e dalam usia mudanya 15 tahun telahpun menghafal keseluruhan kitab tersebut. al-Syafi‘e kemudiannya berhijrah ke Madinah untuk berguru dengan penulis kitab itu sendiri. Ketika itu al-Syafi‘e berumur 20 tahun dan beliau terus duduk bersama Malik sehinggalah kematiannya pada tahun 179H/796M. Ketokohan al-Syafi‘e sebagai murid terpintar Malik bin Anas mulai diiktiraf ramai. al-Syafi‘e mengambil alih sebentar kedudukan Malik bin Anas sebagai guru di Masjid Nabawi sehinggalah beliau ditawarkan kedudukan pejabat oleh Gabenor Yaman. Jawatan al-Syafi‘e di Yaman tidak lama kerana beliau telah difitnah sebagai pengikut Mazhab Syi‘ah. Selain itu pelbagai konspirasi lain dijatuhkan ke atasnya sehinggalah beliau dirantai dan dihantar ke penjara Bagdad, pusat pemerintahan Dinasti Abbasid ketika itu.

dibawa menghadap ke Khalifah Harun al-Rashid dan beliau berjaya membuktikan kebenaran dirinya. Kehandalan serta kecekapan al-Syafi‘e membela dirinya dengan pelbagai hujah agama menyebabkan Harun tertarik kepadanya. al-Syafi‘e dibebaskan dan dibiarkan bermastautin di Baghdad. Di sini al-Syafi‘e telah berkenalan dengan anak murid Abu Hanifah dan duduk berguru bersama mereka, terutamanya Muhammad bin al-Hasan al-Syaibani. Suasana ini memberikan kelebihan yang penting bagi al-Syafi‘e, iaitu beliau berkesempatan untuk belajar dan membanding antara dua ajaran Islam ajaran Malik bin Anas dan ajaran Abu Hanifah.

Pada tahun 188H/804M, al-Syafi‘e berhijrah ke Mesir. Sebelum itu beliau singgah sebentar di Mekah dan di sana beliau diberi penghormatan dan dipelawa memberi kelas pengajian. al-Syafi‘e kini mula diiktiraf sebagai seorang imam dan beliau banyak meluahkan usaha untuk cuba menutup jurang perbezaan antara ajaran Malik bin Anas dan Abu Hanifah. Usahanya ini tidak disambut baik oleh penduduk Mekah kerana kebiasaan mereka kepada ajaran Malik.

Pada tahun 194H/810M, al-Syafi‘e kembali semula ke Baghdad dan beliau dipelawa untuk memgang jawatan qadi bagi Dinasti Abbasid. Beliau menolak dan hanya singgah selama 4 tahun di Baghdad. al-Syafi‘e kemudian kembali ke Mesir dan memusatkan ajarannya di sana. Daud bin Ali pernah ditanya akan kelebihan al-Syafi‘e berbanding tokoh-tokoh lain pada ketika itu, maka beliau menjawab:

al-Syafi‘e mempunyai beberapa keutamaan, berkumpul padanya apa yang tidak terkumpul pada orang lain. Dia seorang bangsawan, dia mempunyai agama dan i'tiqad yang benar, seorang yang sangat murah hati, mengetahui hadis sahih dan hadis daif, nasikh, mansukh, menghafal al-Qur'an dan Hadis, perjalanan hidup para Khulafa' al-Rashidun dan amat pandai mengarang.

Dalam usahanya untuk cuba menutup jurang perbezaan antara ajaran Malik bin Anas dan Abu Hanifah, al-Syafi‘e menghadapi banyak tentangan daripada pengikut-pengikut Mazhab Maliki yang taksub kepada guru mereka. Pada satu malam dalam perjalanan balik ke rumah dari kuliah Maghribnya di Mesir, al-Syafi‘e telah dipukul sehingga menyebabkan kematiannya. Pada ketika itu al-Syafi‘e juga sedang menghadapi penyakit buasir yang agak serius.

al-Syafi‘e meninggal dunia pada 29 Rejab tahun 204H/820M di Mesir. Beliau meninggalkan kepada dunia Islam sebuah kitab yang paling agung dalam bidang usul fiqh berjudul al-Risala. Kitab ini adalah yang terawal dalam menyatakan kaedah-kaedah mengeluarkan hukum dari pada sesebuah nas al-Qur’an dan al-Sunnah. Selain itu al-Syafi‘e juga meninggalkan kitab fiqhnya yang masyhur berjudul al-Umm. Ajaran al-Syafi‘e diteruskan oleh beberapa anak muridnya yang utama seperti Abu Yakub al-Buwayti (231H/846M), Rabi’ bin Sulaiman al-Marali (270H/884M) dan Abu Ibrahim bin Yahya al-Muzani (274H/888M).

Thursday, January 21, 2010

..assignment...

salam

assignment dh mkin meningkat..
jgn simpan assignment bak ikut pepatah niee
simpan ckit2,lme2 jdi bukit..
klo simpn ckit2 assignment,jd blmbak la yg
xsiapppp jwbnyee............
moge dpermudhkn ALLAH utk siapkan sgala urusan.. =)
chaiyokk3x.....

ict n mobile fair~~~

salam

ptg tdi lme di klj kdiaman kris mas..
mkn ptg di sane,lbey kurg kul5.30..
lps tu,tgu ujan..ujan lebat juge tdi..
sy ngn erni pun beli lah snek yg bley
dimkn... (mnmbhkan lemak..hoohoo... :p)
sy beli cocopie..first time mkn,sdp gak yekk...
erni beli apollo...bak org kate ujan2 ni wat mkin
lpr...kan???heheee....
lps tu,lps maghrib bru kmi btolak nk ke hostel,
kiam...trperasan,iklan ttg ict n mobile fair...
kmi pun singgh la kat dwn gemilg...
bnyk jugak dijual..hanset,laptop,kamera juge ade...
sume tu dijual dlm dwn,kat luar dwn,de jual baju..
bnda mkn...(ni yg menarik minat niee...hehe.. :p)
harganye pun murah2 sokmo...
ade satu hset tu,iphone,apple..hrgenye rm299!!!
sy ngn erni tnye bnyk kali,btul kee..
slalunye,harga beribu jugee...
murah sungguhh...tp xde duit...lgpun,syukurlah
ngn hset yg ade...tetap dihatiku (^_^)

Tuesday, January 19, 2010

bloggg.........

salam

sy dpt 1 emel dr kwn sy,erni..
die forwardkan emel itu kpd sy...
emel itu ttg iluminiti..silence war from YAHUDI..
yahudi laknatullah...
bile sy bce sy rse xsgka,sbb ia brlaku scara xsdr...
scara halus mereka nak mghancurkan umat ISLAM
astagfirullahalazim............
sy de copy n paste serba ckit ttgnye..
jika mahu yg lebih lnjut...sila lawati blog ini...
http://jejakitinggalanrasul.blogspot.com
sy suke bace blognye..sbb ia membuke minda
kte.dan mmbuatkan kte bfikir....
sy juge kagum dgn tuan punye blog tu coz
mmpunyai pemikiran yg bernas walau masih mude.....
moge kte sntiase dlindungi Allah SWT...insyaALLAH...
(^_^)


Ada apa pada AJL 24?


Minggu lepas, blog Jejaki Tinggalan Rasul (JTR) mengajak anda memerhati dalam Negara kita sendiri apa yang telah dilakukan oleh si Antichrist berkaitan dengan senibina KLCC. Terdapat pelbagai clue-clue menarik yang sangat memeranjatkan bagi mereka yang asing dalam dunia penuh penipuan ini. Kali ini saya pula ingin mengajak anda, selepas anda gembira dan puas menonton Anugerah Juara Lagu ke 24, mengenai apa yang ada pada malam AJL 24 dengan tema Origami tersebut?
Saya tidak mahu berkata mengenai dosa atau tidak diadakan program seperti itu kerana saya tahu anda lebih arif mengenainya. Apa yang membuatkan jari jemari saya menekan papan kekunci di laptop ini adalah untuk memberitahu dan berkongsi dengan anda illuminati sial ini memang sudah lama wujud di tanah air kita. Cuma sejak-sejak kebelakangan ini, mereka seolah sengaja menampakkan wajah mereka yang ditutupi ‘kain hitam’ itu.

Cadangan: Adalah lebih baik kalau anda boleh tonton kembali AJL 24 di website www.tv3.com.my selepas anda baca apa yang saya dapati dari siaran tv tersebut.

1) Pertama sekali, sila perhatikan gambar dibawah ini;




piramid

Apa persamaan dengan scene yang disnapshot ini?




Adakah ini satu kebetulan?

2) Yang kedua, anda juga mungkin dapat lihat apa persamaan penari-penari ini dengan salah satu dari kerabat-kerabat firaun yang dipercayai oleh mereka mempunyai suatu yang berkuasa?






Mungkin anda tidak hairan kerana sudah terlalu banyak kostum ala-ala bangsawan firaun selalu dipakai dalam acara-acara sebegini. Tapi, mengapa ingin dipertontonkan sangat si firaun yang telah dilaknat ini? Untuk mengetahui jawapannya, anda perlu buka fikiran anda dan fikirkan tentangnya…


diambil dr blog.. http://jejakitinggalanrasul.blogspot.com









Monday, January 18, 2010

~~remember.... =)


salam

ni housemate sy mase kat
tganu dlu di umt...yg berdiri tu
kak zuli..yg kanan tu,ina..ina bahh..
hehe :p almklum,ina org sabah...
tetibe tringt depa...tringt memori
kat umah kuning tu...
rindu kat depa (^_^)
rindu juge kat pntai,kat cni dh xdgr
lg bunyi ombak... =(
ape2pun,gudluck utk depa...
jge diri baik2....frenz 4ever!!!
moge ukhwah kte dlm redhaNYA
dunia wal akhirat...insyaALLAH...
(^_^)

...=(

salam
arini sy pegi lmbt ke kls..
lmbt 30 minit..30 minit!!!
lmbt giler kannn...huhu...
kls start kul9 pg,dh siap dah kul
8.50 pg...tetibe,rase sakit prut pule..
sbb tu,lmbt gi kls... =(
xdketahui ape puncenyee..
.::. ntah2 sbb lauk yg sy masak smlm... :p

tp lauk kak maa' tetap di hatiku..heee... (^_^)

Sunday, January 17, 2010

...gudnite =)...

salam
we had dinner by cooking just now...
kak maa' n i cooked the delicious meals...
hehe... :p not me...
but kak maa' is master in cooking...not master but phD.. =D
mybe i just in level of certificate only..haha..
I just did simple meals..vegetable soup n sweet sour egg...
not too delicious..huhu...
kak maa' cooked sardin n coleslaw..i luv these very much =)
nesreen,our housemate who come from egypt also tasted our
meals...i were afraid,becoz i were not good in cooking..
huhu...but she told that she like my vegetable soup..
(actually,she just took soup only becoz another meals were
not suitable with her..becoz spicy...hoohoo)
then,her fren who was faiza..she come from yaman..
she also tasted our meals..n she like kak maa's sardin..
becoz she more like spicy than nesreen...
erni also came to have dinner here with me..
Actually,before this faiza n nesreen always invite us to join them
for having meals together...always give us arabic coffee...
its taste so 'keras'..mybe becoz of containing herbs also in the coffee..
but delicious!!! tq nesreen n faiza...
k,frens..its too late night now,have a wnderful dream...heee ;P
dont forget 'doa sblum tdoq naaa'
....................... (^_^)

Saturday, January 16, 2010

~klip video cinta terakhir-aiman``

video

``SuKe LaGu NiEee.. =)




CINTA TERAKHIR (AIMAN AKADEMI NASYID)

Kau Cinta pertamaku
Engkau cinta terakhirku
Tiada apa yang bisa menafikan kasih kita…

Kau cinta pertamaku
Kau cinta terakhirku
Tiada apa yang bisa
Menafikan cinta kita


Kau ayu di mataku
Satu antara seribu
Tiada tara di dunia

C/o:

Mungkin kan terputus di tengah jalan
Mungkin kan terlerai tanpa ikatan
Usah ragu dengan takdir

Mungkin kita kan berbeza haluan
Berakhirnya cerita percintaan
Segalanya takdir dari Tuhan

lirik/lagu:hafiz hamidun

....hujan yg turun,bgaikan mutiara~~

nak citer ape ye arini...ermm,tdi pegi psar malam dkt cni..
lps balik dr hentian kajang...pegi hentian kajang sbb beli brg2 dapur..
cewahh..mcm rajin lak kan..sbnrnye,rumate sy,kak maa' ajak pegi
sane...sbb brg2 yg dijual kat pasraya tu,murah2 belaka...
bygkan air kotak vico,klo dlm kmpus,rm1.70..tp kat pasraya tu rm1.40..
murah kan??..
lupe pule name pasraya tu..hmmm,psaraya PNY...
dlm pasraya tu,brg dapur kering,yg basah pun ade..ayam..ikan..
sume ade...bak kate astro.."macam2 ada"...
lps tu,smpai kat hostel pukul 7.30 mlm...solat maghrib,lps tu pegi psr
mlm kat cni...tringat rojak buah yg tak bkesemptan beli sblum ni...hu3..
pegi dgn erni yg tringin ice blended...dpt jugak ice blended coklat..
trcapai juge ya erni..hehe :p
sungguh sedap..........nyam3x...tp xdpt jumpe rojak buah..
ehh,ape kena mengena ngn title dberi yee...sbnrnye,mse tgh bshopping kat
psr malam,hujan lebat..hu3..dgn berlindungkn helmet,bsh kuyup juge kami..
huhu...tp balik kat hostel,dpt mkn nasi goreng special my rumate buat =)
malu juga...tukang mkn ja sy ni...rajinnyee kak maa'...terima kasih kak maa'..